Ticari İleti Yönetim Sistemi

Ticari elektronik ileti nedir?

Telefon, çağrı merkezleri, faks, otomatik arama makineleri, akıllı ses kaydedici sistemler, elektronik posta, kısa mesaj hizmeti gibi vasıtalar kullanılarak elektronik ortamda gerçekleştirilen ve ticari amaçlarla gönderilen veri, ses ve görüntü içerikli iletilerdir.

Ticari elektronik iletiler için önceden onay alınması gereken durumlar nelerdir?

15 Temmuz 2015 tarihli, 29417 sayılı resmi gazete ile yürürlüğe giren “Ticari İletişim ve Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelik” ile birlikte Hizmet sağlayıcının, mal ve hizmetlerini tanıtmak, pazarlamak, işletmesini tanıtmak ya da kutlama ve temenni gibi içeriklerle tanınırlığını artırmak amacıyla alıcıların elektronik iletişim adreslerine gönderdiği ticari elektronik iletiler için önceden onay alması zorunluluğu getirilmiştir. İşbu Yönetmelik söz konusu onay metninin mahiyeti, alıcıya hangi kanallar aracılığı ile iletileceği, onay alınırken alıcının hangi hususlarda aydınlatılması gerektiği ve gönderilen elektronik iletilerin alınan onay ile paralel olması gerektiğini belirten önemli düzenlemeler barındırmaktadır.

Onay alınmasını gerektirmeyen haller nelerdir?

Alıcının kendisiyle iletişime geçilmesi amacıyla iletişim bilgilerini vermesi hâlinde, temin edilen mal veya hizmetlere ilişkin değişiklik, kullanım ve bakıma yönelik ticari elektronik iletiler için ayrıca onay alınmaz.

  • Devam eden abonelik, üyelik veya ortaklık durumu ile tahsilat, borç hatırlatma, bilgi güncelleme, satın alma ve teslimat veya benzeri durumlara ilişkin bildirimleri içeren iletiler ile hizmet sağlayıcıya ilgili mevzuatla getirilen bilgi verme yükümlülüğü durumlarında önceden onay alma zorunluluğu aranmaz. Ancak bu tür bildirimlerde herhangi bir mal veya hizmet özendirilemez veya bunların tanıtımı yapılamaz.
  • Tacir veya esnaf olan alıcıların elektronik iletişim adreslerine gönderilen ticari elektronik iletiler için önceden onay alınması zorunlu değildir. Ancak tacir ve esnafların reddetme hakkını kullanması halinde onayları alınmadan ticari elektronik ileti gönderilemez.
  • Sermaye piyasasına ilişkin mevzuat uyarınca aracılık faaliyetinde bulunan şirketlerce müşterilerine bilgilendirme amaçlı gönderilen ticari elektronik iletiler için onay alınması zorunlu değildir.

Onay nasıl alınır?

Ticari elektronik ileti gönderim onayı üç farklı şekilde alınabilir:
• Fiziksel ortamda imzayla
• Elektronik ortamda
• İleti Yönetim Sistemi yoluyla

Ticari Elektronik İleti Yönetim Sistemi’ne (İYS) kayıt zorunluluğu nedir?

Ticari elektronik ileti yönetim sistemi (İYS), Ticari elektronik ileti onayı alınmasına, reddetme hakkının kullanılmasına ve şikâyet süreçlerinin yönetilmesine imkân tanıyan sistemdir. 4 Ocak 2020 tarihli, 30998 sayılı Resmi Gazete ile yürürlüğe giren “Ticari İletişim Ve Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik” ile birlikte ilk Yönetmelik’te bazı esaslı değişiklikler yapılmış ve elektronik ileti göndermek isteyen gerçek ve tüzel kişilerin Ticari Elektronik İleti Yönetim Sistemi’ne (İYS) kayıt olması ve ayrıca ilgiliden alınan onayında yine bu sisteme kayıt edilmesi zorunluluğu getirilmiştir. Ticari elektronik ileti göndermek isteyen gerçek ve tüzel kişiler İYS’ye kaydolur. İYS üzerinde onayı bulunmayan alıcılara ticari elektronik ileti gönderilemez.

Geçiş süreci ne zaman tamamlanacaktır?

Yönetmelik gereğince 1 Ocak 2021’e kadar İleti Yönetim Sistemi’ne aktarılmayan onaylar geçersiz olacaktır. 150 bin adet ve altında ticari elektronik ileti onayı (telefon numarası ve eposta adresi sayısı toplamı) olan hizmet sağlayıcılar için bu tarih 1 Haziran 2021’dir. 

KVKK bakımından İYS’nin etki ve değerlendirmeleri nelerdir?

İlgiliye elektronik ileti gönderimi yapılabilmesi için göndericinin İYS sistemine üye olması gerektiği gibi, elektronik ileti gönderilmek istenen alıcının da iş bu sistemde gönderim yapılmasına ilişkin onayının olması gerekecektir. Yönetmelik değişikliği ile birlikte, alıcı tarafından gönderilen onaya ilişkin İYS üzerinden de ret bildirimini gerçekleştirme imkânı mevcut olacak ve hizmet sağlayıcının direkt kendisine yapılan ret bildirimini onay sürecinde olduğu gibi üç işgünü içerisinde İYS’ ye bildirmesi yükümlülüğü doğacaktır.

SONUÇ

Yukarıda özet olarak ticari ileti yönetim sistemi açıklamaya çalışılmıştır. Bu noktada, şirket adına gönderilecek ticari iletinin niteliğini doğru tespit etmek, iletinin kime gönderildiğine dikkat etmek, İYS kayıt yükümlülüğü kapsamında olup olmadığının tespiti açısından önem taşımaktadır. Akabinde Yönetmelik uyarınca yasal zorunluluklarımız kapsamında bildirim yapılmalıdır.

Konuyla ilgili sorunlarınıza çözüm bulmak ve  daha detaylı bilgi  almak için info@yakut-yakut.av.tr adresinden bizlere  ulaşabilirsiniz.